Website zelf maken of laten maken?
Dat is de keuze waar veel (startende) ondernemers mee te maken krijgen. In dit artikel ga ik in op de voor- en nadelen van beide keuzes.
Zelf maken met één van de vele platforms
Zelf je website maken lijkt op korte termijn de goedkoopste oplossing. En hoe moeilijk kan het nu helemaal zijn? Er zijn tegenwoordig zoveel platforms waarmee je – tenminste dat zeggen ze in de reclame – in een paar minuten een website in elkaar knutselt.
Dat lijkt wel heel aantrekkelijk en er zullen ongetwijfeld veel ondernemers zijn die zich op dit pad begeven. Het wordt immers zo mooi voorgespiegeld. Dat er ook nadelen aan verbonden zijn wordt niet vermeld. Om er één te noemen: de zoekmachine vriendelijkheid van veel van deze platforms laat zeer te wensen over. Dit heeft tot gevolg dat je website slecht of zelfs helemaal niet gevonden wordt, terwijl dit juist voor een zakelijke website van essentieel belang is.
Omdat ik websites bouw in WordPress ga ik in mijn artikel in op de keuze tussen het zelf maken van een WordPress website of dit uitbesteden aan een professional.
Overigens waar ik het heb over WordPress bedoel ik WordPress.org en niet WordPress.com. Over het verschil tussen beide schreef ik eerder al dit artikel.
WordPress website zelf maken
Het heeft best voordelen om je website zelf te maken, mits je bereid bent er veel tijd in te steken, goed overweg kunt met computers en niet allergisch bent voor techniek.
- Je leert nieuwe vaardigheden
- Het is een stuk goedkoper
- Je hebt meer vrijheid want je bent niet afhankelijk van een andere partij
Maar er zijn ook veel nadelen te noemen:
- Je zult er heel veel tijd in moeten steken en dit ook blijven doen nadat de site online is
- Je zult veel keuzes moeten maken en veel zelf moeten regelen zoals hosting, welk template kan ik het beste gebruiken, welke plugins heb ik nodig etc.
- Je moet je verdiepen in o.a. ftp, php, css, html
- Je zult zelf alle updates moeten doen en mocht een update problemen geven dit ook zelf moeten oplossen
- de ontwikkelingen staan niet stil. Je zult dus ook de trends en ontwikkelingen moeten bijhouden.
Mijn ervaring is dat een zelf gemaakte website, hoe goed bedoeld ook, niet de professionele uitstraling heeft die het zou kunnen hebben. En dat is echt jammer. Je website is immers je online visitekaartje en bepaalt of een prospect daadwerkelijk een klant wordt.
Zelf ben je waarschijnlijk super trots op het eindresultaat en daar wil ik ook niets aan af doen. Je hebt je eigen website gemaakt, mogelijk met vallen en opstaan, maar daar is ‘ie dan.
Dat heb je toch maar mooi geflikt. Het was wel een hele bevalling maar dan heb je ook wat.
Alleen jammer misschien dat de website niet wordt gevonden in de zoekmachines of niet de conversie oplevert die je wou willen. En de layout zou bij nader inzien ook wel wat verbetering kunnen gebruiken. Maar ja, voordelig en leerzaam was het wel, dat zelf maken.
De tussenvorm
Je website laten maken door de buurjongen, een student of een handig neefje
Je website zelf maken zie je toch niet zo zitten maar je hebt toevallig een handige buurjongen, een neefje dat goed overweg kan met computers of je kent een slimme student die aangeeft dat hij of zij dit wel voor je wil doen.
Zij zullen je website in de meeste gevallen gratis of anders voor een klein bedrag willen maken dus dat lijkt een fantastische oplossing. Voor weinig geld krijg je een mooie website.
Maar…….. de website is klaar en wordt maar niet gevonden in de zoekmachines. Daar had je buurjongen eigenlijk toch niet zoveel verstand van. Of oeps, gehackt. Dat je een website ook moet beveiligen was niet bekend. En voor het onderhouden van je website heeft de buurjongen, het neefje of de student ook niet zoveel tijd. Druk, druk, druk met net een nieuwe baan, een studie, die wereldreis die al lang op de planning stond.
Daar zit je dan met je mooie, nieuwe website die dringend onderhoud behoeft en waar je eigenlijk nog wel wat nieuwe tekst of afbeeldingen aan wilt toevoegen. Je hebt alleen geen idee hoe dat moet.
Tijd om je erin te verdiepen heb je eigenlijk ook niet want je bent druk met het opstarten van je bedrijf. Of met het doen van acquisitie en het binnenhalen van nieuwe klanten.
Wat nu?
Dit is vaak het moment waarop een klant zich tot mij wendt. Na inspectie van de website kom ik dan niet zelden tot de conclusie dat er veel essentiële zaken ontbreken zoals beveiliging of zoekmachine optimalisatie.
Het repareren van deze zaken en het doen van achterstallig onderhoud is dan een onverwachte kostenpost die voorkomen had kunnen worden door de website meteen door een professional te laten maken. De initiële kosten zijn dan wel hoger maar er is wel een solide basis gelegd waarop kan worden voort geborduurd.
Dan toch maar uitbesteden aan een professionele website bouwer?
De voordelen:
- Ontzorging: je webdesigner regelt zaken als hosting, installatie van WordPress, het template etc. Jij kunt je richten op je kernactiviteiten
- Tijdsbesparing: in plaats van je te verdiepen in het zelf maken van een website en alles dat daarbij komt kijken hoef je nu alleen maar de aansturing en controle te verzorgen
- Technische zaken: je hoeft je niet bezig te houden met de technische aspecten van het maken van een website. Dat regelt je website bouwer
- Support en onderhoud: Ook dit kun je met een gerust hart overlaten aan je website bouwer en je hoeft ook niet zelf alle updates en ontwikkelingen bij te houden.
De afwegingen die je moet maken:
- Initiële kosten: Het laten maken van een website door een vakman of –vrouw brengt kosten met zich mee. Deze kosten verdien je in de meeste gevallen echter dubbel en dwars terug, vaak al in het eerste jaar
- Latere kosten: het onderhouden van je website of het later uitbreiden van je site zal bijkomende kosten veroorzaken. Hiervoor geldt hetzelfde als voor de initiële kosten
- Afhankelijkheid: je kunt het misschien als lastig ervaren afhankelijk te zijn van een derde partij voor het doen van aanpassingen aan je website. Kies daarom voor een partij met korte lijnen, een goede communicatie en een snelle doorlooptijd. Bij Care-align Webdesign zijn deze aspecten ruimschoots aanwezig.
Conclusie
Uiteraard is de keuze voor zelf doen of laten doen aan jou als ondernemer. Maar mijn ervaring leert dat ondernemers die gekozen hebben voor het uitbesteden van de bouw van hun website daar veel voordelen van ondervinden en achteraf zeker geen spijt hebben van hun keuze. En door een betere conversie verdienen de kosten zich vaak ook heel snel terug. Ook vinden deze ondernemers het heel fijn met vragen of problemen bij een vaste contactpersoon terecht te kunnen die alles weer snel oplost. En het laten maken van een website hoeft echt niet zo heel duur te zijn. Care-align Webdesign maakt al eenvoudige websites vanaf 299 euro. De gemiddelde kosten voor een website met meerdere pagina’s en een professionele layout liggen tussen de 400 en 600 euro. Bekijk hier de tarieven en de mogelijkheden.